Alla inlägg under februari 2010

Av bulimigirl - 24 februari 2010 09:52

Aftonbladet: Hetsätande kvinnor snattar mat
 
Äter för 800 kronor – om dagen
 
800 kronor varje dag – det är vad en del bulimiker lägger på mat.
  Med matkostnader man inte kan kontrollera är det inte ovanligt att de tvingas snatta eller skuldsätta sig på grund av sin sjukdom.
  – Vi har sett fall där sjukdomen har lett till ren kriminalitet och prostitution, säger Karin Dahlgren på Nationellt kunskapscentrum för ätstörningar.
 
   Två liter juice, en liter mjölk, yoghurt, en ostbit, en limpa, en burk marmelad, ett paket bordsmargarin, en grillad kyckling, en djupfryst pizza och ett par chokladkakor. Det skulle kunna vara inköpslistan för en tvåbarnsfamilj – eller för en ensam bulimiker. Mat för flera hundra kronor, som de sedan äter upp vid ett enda tillfälle.
  De flesta som drabbas av bulimi är unga tjejer mellan 16 och 25 år som av naturliga skäl har små eller inga inkomster, och det är inte ovanligt att de tvingas snatta för att få ihop till sitt ”dagsbehov” av mat.
  – En matbudget på upp till 24000 kronor i månaden, när man lever som student; det säger sig själv att det inte går ihop. En majoritet av de sjuka har problem med att få pengarna att räcka, säger Rachel Santini, psykoterapeut på det danska privatsjukhuset Kildehøj, till tidningen B.T:s nätupplaga.
  
  Dubbel skam
  Även Karin Dahlgren på NÄT känner väl igen de ekonomiska problem som drabbar många bulimiker.
  – Ja, det är jättevanligt. Vi känner till fall där flickor äter mat för 800 kronor om dagen – som de sedan spyr upp.
  Bulimi är dubbelt så vanligt som anorexi. Många som blir sjuka är ”duktiga flickor” som känner en djup skam över sin sjukdom och snatteriet gör skammen dubbel.
  – Det här är tjejer som inte tar lätt på att bryta mot lagen. De vill verkligen göra rätt för sig, men sjukdomen är starkare, säger Karin Dahlgren på NÄT.

Av bulimigirl - 24 februari 2010 08:45

Vill sova bort mitt liv.... Slippa verkligheten och allt den har att erbjuda! Vill hetsäta, men ska inte! Inte idag... Kan inte se mig själv i spegeln, skäms så otroligt. Önskar jag vore någon annan, någon som vill bytta liv?

 

Min hjärna kollapsar snart... Det är för mycket! Börjar ge upp hoppet totalt! Jag kan inte bli frisk... Hur mycket jag än vill de så vet jag att det inte går! Men varför vet jag inte...

 

Känner mig så svag.. När ska kroppen ge upp...Vill bara var jag, men vet inte längre vem det är. Har tappat alla minnen innan min vän kom in i mitt liv, allt som finns kvar är bilderna i fotoalbumet. bilder av ett barn med ett stort leende som får en att smälta. vem var den tjejen?

 

  

Av bulimigirl - 22 februari 2010 15:54

 

Outsiders Att vara fixerad vid fett:

http://www.kanal5play.se/program/play/outsiders-s08e07


Outsiders Hjälp, jag är 16 år och jättetjock:

http://www.kanal5play.se/program/play/outsiders-s05e07

Av bulimigirl - 22 februari 2010 14:55

Jag har inset att det inte går att bli frisk!!!

 

Jag är inte stark nog...Min familj har vetat om min sjuksom en lång tid, dom verkar tro att det bara går att sluta... vi pratar inte om min vän... Vi låtsas som att hon inte existerar. Ingen vill veta av henne! Men jag ser deras blickar, ser hur äcklig dom tycker jag är.

 

Minns den dagen då mina förädrar hittade min spy gömma, det var flera liter av skam!!! Så fort dom nämnde det så sprang jag in på rummet och  låste och bara några sekunder efter slog farsan nästan in dörren. 

 

Eller den gången då ingen visste att jag hade bulimi och toaletten inte fungerade hemma, fick värdens panik då det inte gick att spola! Minns hur jag gjorde allt från att ta en mug och försöka spolar ner så mycket som möjligt i handfatet, till att lägga flera lager av toapapper över det färgade vattnet som inte gick bort. Efter att jag försökt över 30 minuter och hade gett upp spolade jag en sista gång då det slutligen spolades ner.

 

Önskar någon kunde förstå... Förstå hur stor plats hon har inom mig! Jag kan inte ge upp hennes vänskap! Har levt med henne så länge nu, minns inte tiden utan henne! Ingen vill nämna eller prata om våran relation så istället har jag blivit ännu mer hemlighetsfull så att ingen ska ta skada av henne... Kan inte ens räkna upp alla mina undanflykter! Dom är alldeles för många.

 

  

Av bulimigirl - 22 februari 2010 14:41

Orkar inte... Är så otroligt trött på allt!!! Gör så gott jag kan men inget blir bättre! vad kan jag säga??? Bulimin är den enda som försöker få mig att må bättre men samtidigt får hon mig endast att må sämre vissa dagar... 

 

Saknar vår och sommar, får sådan ångest av att inte kunna röra mig! Känner mig som en fet jävla GRIS!!! (då menar jag ingen liten söt)....  

 

Fyy vad jag är äcklig... hur länge jag än duschar och tvättar mig så finns känslora kvar!!! Känns som om jag badat i lera! duschar jag så är det leran som faller över mig! FAN!!!!!! Jag vill inte ha det så här!!! Bulimi snälla ta mig bort fran allt och alla! Vill bara känna mig ren!!! Ren alltifrån in till ut...

Av bulimigirl - 14 februari 2010 10:13

Dagarna går men inte tillräkligt fort.... Vågar inte ställa mig på vågen, rädd för vad den vill vissa! Antagligen gått upp över 3kg :( Fan vad äcklig man kan vara!!! längtar till skolan, där kan jag iallafall kontrollera min omgivning.

 

Behöver hetsäta, vet inte hur länge jag kan stå emot... Förstår inte hur det kan vara så svårt att stå emot något som mat... önskar jag hade anorexi istället, dom klarar iallafall att stå emot hungern, med skillnad mot mig! Folk runt om mig säger att dom ätit massor med godis och mat, men när man frågar så är det inget emot hur mycket jag hetsäter... skäms hetsäter upp minst 1000 kr per månad...

 

När man väl behöver hetsäta så finns det inget som kan komma ivägen, inte skola, jobb, vänner eller något... kroppen skriker, skriker efter tröst! Trots flera år med bulimi så vinner hon alltid den striden.

 

 

   

Av bulimigirl - 12 februari 2010 08:05

Vem sa att världen är rättvis???

 

Åt på resturang igår för första gången på väldigt länge...skämdes som attan!! Det kändes som om alla tittade på mig och bara stirrade ut mig som en fet gris! Gillar verkligen inte att äta med andra. Det känns som om dom alla vet! Vet min hemlighet! Bryr mig mer om dom runt om en maten, kan verkligen inte äta med ögon i nacken.... Antar att ni känner igen er... ibland vill man bara försvinna in i väggen!

 

Får dåligt samvete av alla mat... önskar jag kunde ge alla svältande barn allt istället. Dom behöver näringen så mycket mer en jag!  







Av bulimigirl - 11 februari 2010 16:39

Lov i morgon... tvingas åka hem och ta hand om min deppiga mamma... Vill inte ha lov, vill stanna på skolan! det är så mycket skönare och lättare att bo ensam. Man kunde lika gärna skippa det där med lov, det är ett lov att bo hemifrån!



Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Omröstning

Vad väger du?
 40-45 kg
 45-50 kg
 50-55 kg
 55-60 kg
 60-65 kg
 65-70 kg
 70-75 kg
 75-80 kg
 80-85 kg
 85-90 kg
 90-95 kg
 95-100 kg
 över 100 kg
 mindre än 40 kg

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards